خلاصه زندگینامه امام محمد باقر (علیه السلام )

  امام باقر(ع) فرزند امام سجاد(ع) و فاطمه دختر امام حسن(ع) است.چون نسب او هم به امام حسن(ع) و هم به امام حسین(ع) می‌رسد، به او لقب هاشمیٌ بین هاشمیَین، علویٌ بین علویَین و فاطمیٌ بین فاطمیَین داده‌اند. بر پایه حدیث لوح که جابر بن عبدالله انصاری روایت کرده، پیامبر اسلام پیش از به دنیا آمدن امام باقر(ع) نام او را محمد و لقبش را باقر(شکافنده) قرار داده بود او ملقب به «باقرالعلم»، «شاکر»، «هادی» و «امین» بود؛اما مشهورترین لقبش …
ادامه مطلب

آسیب_شناسی_تربیتی :1

  آسیب_شناسی_تربیتی :1 آسیب ها تولید مثل می کنند: آسیب ها گاهی از یک اختلال شاید ساده آغاز شده و به آسیب های دیگر منجر می شوند و به افراد یا محیط های دیگر سرایت می کنند. به عنوان مثال بی توجهی یا پرخاشگری سرگروه به متربی او را منزوی و سرخورده کرده و این روحیه او را در خانواده و مدرسه و در بین دوستان دچار مشکل می کند. …
ادامه مطلب

خصوصیات اردو

  :خصوصیات منحصر به فرد اردو 1-بهترین مکان و زمان برای شناخت نقات ضعف و قوت اعضاست. 2-بهترین برنامه برای آموزش آداب اجتماعی و تعاملات جمعی است. 3-بهترین مکان برای ایجاد و تقویت دوستی ها و صمیمیت ها. 4-بهترین روش برای آموزش آموزه های دینی و پرورش خلقیات اسلامی است.
ادامه مطلب

تفاوت بازیگوشی با بیش فعالی:

ایستگاه_تربیت  تفاوت بازیگوشی با بیش فعالی: بیش فعالی با شیطنت فرق دارد. شیطنت نشانه‌ی فزونی عقل کودک در بزرگسالی است در حالی که میان بیش فعالی و رشد عقلی رابطه‌ای وجود ندارد. از شیطنت کودک باید استقبال کرد و شاکی نبود؛ هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد. فقط باید جلو شیطنت‌های خطرناک آن گرفته شود. نشانه‌های بیش فعالی:  1-توجه و تمرکز این کودکان کم است و مدام از این …
ادامه مطلب

آسیب‌های ناشی از بدرفتاری و بداخلاقی مربی

آسیب_شناسی_تربیتی  آسیب‌های ناشی از بدرفتاری و بداخلاقی مربی بسیار زیاد و خطرناک است.   کاهش اثربخشی برنامه‌ها و فعالیت‌ها کمترین اثر منفی این بداخلاقی‌ها محسوب می‌شود.  کسی که بنای امر به معروف و نهی از منکر می گذارد و در صدد اصلاح حال مردم بر می‌آید سزاوار است که خودش خلق و صاحب صبر و حلم و قوی النفس باشد،...، با مردم مهربان باشد و با آنها با رفق و مدارا …
ادامه مطلب

آسیب_شناسی_تربیتی  

  آسیب_شناسی_تربیتی   گاهی فعالیت ها و رفتارها تأثیرات منفی به دنبال خواهند داشت.  از جمله آثار منفی آن است که گاه متربی به خاطر سوء اخلاق مربی و یا مدیران مجموعه از مسجد و یا مجموعه دور شده و حاضر به ادامه فعالیت های فرهنگی نمی‌باشد.  این اتفاق غالباً در مرحله جذب متربیان رخ می‌دهد آنگاه که فی المثل بداخلاقی یکی از مسئولان مجموعه تمام زیبایی های فعالیت‌های آنها را …
ادامه مطلب

روش های تربیتی (روش مرابطه و خود مرزبانی)

  سیره تربیتی اهل بیت علیهم السلام  روش های تربیتی:  روش مرابطه و خود مرزبانی اگر انسان خود از درون به تربیت خویشتن پردازد و خود مرزبانى نماید بهترین اثر تربیتی را دارد. چرا که انسان خود ضعف و قدرت‌ها و شرایط خود را بهتر تشخیص می‌دهد.  از آن جا که آدمی همواره در معرض اشتباه و لغزش است، لازم است حریم حقیقت را پاس داشته و به حساب خویش …
ادامه مطلب

روش تربیتی(عادت )

    عادت یکی از ابتدایی ترین و شناخته‌ترین روش‌های تربیتی است. از عادت تعریف واحدی ارائه نشده است. برخی به «خوی یا کاری که انسان به آن خوی بگیرد و در وقت معین انجام دهد» عادت می‌گویند.  می‌توان گفت که عادت چند شاخصه دارد: الف)نتیجه تکرار است و استمرار عمل موجب آن می‌شود. ب)امری تدریجی و غیر ناگهانی است. ج)برای انجام هر بار عمل، نیاز به تفکر ندارد. عادت …
ادامه مطلب

روش های تربیتی نوجوان

    بیشتر سوالاتی که والدین و مربیان میپرسن و همیشه با این قضیه برخورد دارن معطوف به ویژگی های نوجوان و عدم شناخت اون ویژگی هاست.  اگر مربیان و والدین عزیز با این ویژگی ها آشنایت داشته باشن قطعا در روند تربیت و یا در برخورد با آسیب های تربیتی بهترین عملکرد رو خواهند داشت.  عاطفی بودن، زودرنج بودن(لج بازی ها)، ستیزه جو بودن، استقلال طلبی و عدم ثبات …
ادامه مطلب

ارزش دعای پدر در تربیت فرزندانش

  تربیت به شیوه امام سجاد علیه‌السلام شاید بسیاری از ما و حتی بعضی پدرها از جایگاه ویژه‌ای که پدر نسبت به فرزندانش دارد غافل باشیم. تا امروز راجع به جایگاه و اهمیت مادران زیاد شنیده و خوانده‌ایم، اما خوب است به بهانه دعای امام سجاد علیه‌السلام برای فرزندانش که دعای یک پدر است، کمی راجع به ارزش دعای پدر برای فرزندش بخوانیم و بدانیم. کلمه انسان از انس گرفته …
ادامه مطلب